* SELAMAT DATANG * WELCOME *


Blog Komuniti Malaysia Edinburgh atau lebih dikenali sebagai EMSA Family (Edinburgh Malaysian Student Association - Family) ini diwujudkan bagi memudahkan pelajar yang berkeluarga di sekitar Edinburgh mengetahui aktiviti semasa yang dianjurkan oleh pihak EMSA. Bakal pelajar yang akan menyambung pengajian di sini juga boleh memperoleh sedikit info tentang suasana kehidupan dan pembelajaran di Edinburgh khususnya dan UK amnya


The Komuniti Malaysia Edinburgh blog or known as EMSA (Edinburgh Malaysian Student Association - Family) is established to highlight ongoing EMSA activities and events organised by EMSA representatives to the students, especially those who are accompanied by their family. Prospective students can also benefit from this blog by getting useful information about the living and educational environment especially in Edinburgh and UK.

Monday 24 October 2011

Ibadah Qurban 1432H

Assalamualaikum wbt,

Marilah sama-sama kita menghayati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s dan anaknya Nabi Ismail a.s dalam memenuhi perintah Allah s.w.t.Insyallah tidak lama lagi kita akan menyambut Hari raya Korban/haji yang disambut setiap tahun dalam bulan kalendar Islam 10 Zulhijjah. (Dijangka jatuh pada Ahad 6 November 2011)

Untuk maksud tersebut kepada saudara/saudari yang ingin melakukan ibadah korban, bolehlah menghubungi Ustaz Sobri & menyalurkan sumbangan ke akaun dibawah. Setakat hari ini ada seorang hamba Allah yang berhasrat untuk melakukan korban.


Bank : Bank of Scotland
Nama : Mrs Husniyati Roslan
Account no: 02498399
Sort code : 80-46-35



Bahagian Qurban
1. Tiap seekor kambing atau binatang sebayanya adalah untuk seorang sahaja.
2. Tiap seekor lembu atau binatang sebayanya adalah untuk 7 orang (7 bahagian).



Antara hikmah korban adalah:

a) Memperingati peristiwa ketaatan Nabi Ibrahim a.s yang sanggup menyahut perintah Allah Ta'ala untuk mengorbankan anaknya Nabi Ismail a.s.
b) Melahirkan tanda bersyukur kepada Allah terhadap nikmat-nikmatnya yang melimpah-ruah.
c) Menanamkan perasaan kasih-sayang antara si kaya dengan si miskin.




Fadhilat yang diperolehi daripada ibadah korban amat besar. Antaranya ialah:

a) Menambah amal kebajikan

- Sabda Rasulullah s.a.w: Maksudnya: "Korban itu bagi tuannya dengan setiap bulunya adalah kebajikan".(Tirmidzi, Ibnu Majah dan al-Hakim)


b) Sebagai penebus dosa

- Sabda Rasulullah s.a.w kepada Sayyidatina Fatimah: Maksudnya: "Hai Fatimah,berdirilah di sisi korbanmu dan saksikanlah ia, sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu pengampunan bagimu atas dosa-dosamu yang telah lalu".(al-Bazzar dan Ibnu Hibban)


c) Mendapat tempat yang mulia di sisi Allah

- Sabda Rasulullah s.a.w:
Maksudnya: "Wahai manusia, sembelihlah korban dengan mengharapkan pahala daripada Allah dengan darahnya, bahawa sesungguhnya darah korban itu jika ia tumpah ke bumi maka ia akan mengambil tempat yang mulia di sisi AllahAzza Wajalla."


Kita tanya pada diri kita sendiri apakah pengorbanan yang paling besar yang telah kita lakukan di dalam hidup ini? Pengorbanan untuk diri sendiri? Pengorbanan untuk keluarga kita? Pengorbanan untuk agama, bangsa dan negara kita?

Semoga ibadah korban saudara saudari diberkati Allah swt.

Sekian terima kasih
Zainuri
Penghulu EMSA Family 2011/12

No comments:

Post a Comment